Świadomość konsumentów na temat walorów smakowych i zdrowotnych owoców jagodowych stale wzrasta, a wraz z nią ich konsumpcja. Te małe owoce, ale o wielkiej mocy podbijają rynek Unii Europejskiej. Jak się okazuje, handel wyprodukowanymi w Europie owocami odbywa się przede wszystkim na rynku wewnętrznym, przy czym obrót nimi jest niemal dwukrotnie większy niż warzywami. Owoce stanowią aż 61,5% łącznej wartości wymiany. Istotnym jej elementem są właśnie owoce jagodowe, na które przypada 9,2% całości handlu wewnątrz UE. Akcja promocyjna jest prowadzona od 2015 r. na rynkach pięciu europejskich państw: Polski, Austrii, Czech, Finlandii i Szwecji. Jak wynika z badań przeprowadzonych w drugim roku kampanii, nawyki żywieniowe Europejczyków ulegają zmianie. W sezonie owoce jagodowe są najczęściej spożywane od jednego do dwóch razy w tygodniu.
– Od kilku lat sprzedaż owoców jagodowych takich jak: truskawki, maliny, borówki czy porzeczki utrzymuje się na stale wysokim poziomie. Nie bez znaczenia dla rynku, zwłaszcza polskiego, pozostają: agrest, jeżyna, czy jagoda kamczacka – mówił 20 czerwca Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP, podczas konferencji prasowej w Warszawie. – W ich produkcji widzę duży potencjał i zbyt również na rynkach krajów trzecich. Trendy zakupowe stale się zmieniają, jednak w sezonie owoców jagodowych, który, niestety, trwa bardzo krótko widzimy na nie ogromny popyt. Jeszcze dekadę temu gospodynie starały się utrzymać smak lata na dłużej, robiąc z tych owoców przetwory: konfitury, dżem czy soki. Dziś ten trend zanika, ponieważ wszystko jest dostępne na wyciągnięcie ręki na sklepowej półce – podkreślał.
– Z przeprowadzonych przez nas badań po dwóch latach realizacji kampanii „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców”, wynika, że wskaźnik świadomości na temat owoców jagodowych, w każdym z krajów, w których prowadzone są działania, wynosi ponad 70%. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie konsekwentne działania informacyjne i promocyjne, takie jak kampania w prasie, reklamy na środkach transportu, bilbordy, kampania internetowa, akcje uliczne czy wysyłka do szkół kalendarzy, kredek i kolorowanek. Jest to duży sukces czterech organizacji, które umiały dojść do porozumienia i wspólnie wyznaczyć sobie cel – dodaje Mirosław Maliszewski.
Agnieszka Dywan
Związek Sadowników RP
Źródło: materiały prasowe