Raczej nie będzie to szok dla producentów owoców i warzyw, a głównie przedstawicieli AgroUnii, którzy w mediach społecznościowych bardzo często podnoszą problem mylnego oznakowania produktów spożywczych w sieciach handlowych. Może jednak zdziwić, że akurat w tym przypadku doszło najprawdopodobniej do zupełnie innego naruszenia, niemniej równie poważnego.
– Zarzuty dotyczą ustalania warunków współpracy w trakcie jej trwania oraz wymagania dodatkowych rabatów, które nie są sprecyzowane w umowach.
Postępowanie zostało wszczęte po przeprowadzeniu postępowań wyjaśniających dotyczących polityki rabatowej 19 sieci handlowych. Zebrany materiał dał m.in. podstawy do postawienia spółce Kaufland Polska Markety zarzutu nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej – informuje urząd.
Prezes UOKiK przyglądając się umowom zakwestionował dwie praktyki przedsiębiorcy – pierwsza z nich polega na ustalaniu warunków współpracy z niektórymi dostawcami produktów rolno-spożywczych już po rozpoczęciu danego roku.
– W takich przypadkach, przy przedłużających się negocjacji umowy na kolejny rok lub rozpoczęciu ich z opóźnieniem, dostawca nie wie, na jakich warunkach realizuje dostawy w okresie od początku roku do dnia podpisania umowy. Niejednokrotnie w nowym kontrakcie wprowadzone zostają dodatkowe rabaty lub podwyższona zostaje wysokość dotychczasowych, a dostawcy zobowiązani są do zapłaty na rzecz Kaufland Markety Polska wyrównania z tego tytułu. W praktyce oznacza to wsteczne obniżenie już zapłaconej ceny sprzedaży produktów do tej sieci – wyjaśnia UOKiK. Urząd wymienia, że kolejną niezgodną z prawem praktyką stosowaną przez Kaufland to pobieranie od niektórych dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowego rabatu nie przewidzianego w umowie. Kontrahent sieci handlowej nie wie zatem, kiedy zażąda się od niego udzielenia tego rabatu, ani w jakiej będzie on wysokości. Trudno się czegokolwiek w takiej sytuacji spodziewać, a dochód staje się jeszcze bardziej niepewny…
- Ustalanie warunków współpracy w trakcie jej trwania powoduje, że dostawcy nie wiedzą, ile zarobią za realizację zamówień. Podobnie jest w przypadku dodatkowego rabatu. Kontrahenci Kaufland Polska Markety nie mają pewności, kiedy sieć zażąda pomniejszenia ich wynagrodzenia. Współpraca pomiędzy przedsiębiorcami powinna być uczciwa, co oznacza, że zasady współpracy, w tym warunki rabatowania, powinny być jasno określone i znane stronom przed podpisaniem umowy – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Dla przypomnienia w grudniu 2020 r. UOKiK wydał decyzję dotyczącą właściciela sieci Biedronka – spółki Jeronimo Martins Polska. W kwietniu br. Urząd opublikował raport dotyczący rabatów, w którym przedstawił m.in. jakie ustalenia pomiędzy siecią a dostawcami produktów rolno-spożywczych mogą zostać uznane za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Ponadto w toku są postępowania wyjaśniające w sprawie polityki rabatowej Eurocash i SCA PR Polska (sieć Intermarche).
oprac. dkol na podst. UOKiK
Fot. archiwum
StoryEditor