Jesteśmy jako kraj potentatem produkcji owoców, ale jemy aż o 40% mniej owoców niż konsumenci w Europie. Czas to zmienić. Ma w tym pomóc promocja polskich owoców jagodowych. Kampanię „Czas na polskie superowoce!” zrealizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Wśród partnerów KZGPOiW są Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów MiniKiwi. Do akcji włączyło się także Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA oraz Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.
– To bezprecedensowa współpraca, która może być wzorem do naśladowania. Dzięki producentom i organizacjom łączącym siły, dzięki skuteczniej budować nawyk codziennego spożywania owoców jagodowych. Robią to przed sezonem, który trwa w naszym kraju od maja do października. Bardzo dobrze, że plantatorzy współpracują przez spotkać się z konsumentami i mającymi do czynienia z superowoców – powiedział minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski po spotkaniu partnerów projektu.
Mamy modę na zdrowie, a nie jemy owoców
Jemy aż o 40% mniej owoców niż średnia europejska. Konsumpcja owoców świeżych od lat spada we wszystkich grupach wiekowych i typach gospodarstw domowych. Według aktualnych danych GUS, przeciętne roczne spożycie owoców i ich przetworów wynosi 44 kg na osobę. Unijni rekordziści konsumują 200 kg, ponad 4 razy więcej niż po Polacy. Europejczycy, co ciekawe, częściej sięgają po owoce niż warzywa. A to wszystko przy wszechobecnej modzie na zdrowie. Większość z nas uważa, że zachowanie dobrego zdrowia jest obok szczęśliwej rodziny najważniejszą wartością w codziennym życiu (60%). W dbałości o zdrowie blisko połowa wskazuje pierwszoplanową rolę zdrowego odżywiania i zwiększenie w diecie ilości warzyw i owoców.
– Naszym wspólnym zadaniem jest przekuć deklaracje w czyn – zamienić ochotę na to by zdrowo żyć w racjonalne decyzje zakupowe. Marzeniem nas wszystkich jest większa świadomość korzyści z codziennego spożywania owoców o tak wyjątkowych walorach – mówił Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Nie możemy tego powiedzieć, że my z owoców jesteśmy lepsi, czy możemy kupić więcej owoców i warzyw, ponieważ jako produkty powinniśmy jeść jak najwięcej owoców i warzyw, jako grupy produktów – przekonywał Boguta.
Plantatorzy skupiają się na produkowaniu, zapominając o konsumentach
Orientacja produkcyjna dominuje, choć coraz częściej rozumiemy, że jest przyczyną kłopotów sektora owocowego. Społeczeństwo pragnie żyć i odżywiać się zdrowo, a producenci powinni pokazać, że ich owoce są częścią zdrowego stylu życia. Charakteryzują się bardzo wysoką zawartością związków korzystnie wpływających na organizm, nasze samopoczucie i urodę. Producenci owoców jagodowych łączą siły, by prezentować korzyści i kreować nawyk codziennej konsumpcji.
– To jak medycyna, która skupia się na chorobie, a nie na procesie zdrowienia. Zarządzający zdrowiem łączą oba te podejścia. My też, zarządzając produkcją musimy kreować popyt. Trzeba promować zdrowy styl życia, prosty fakt, że właściwa dieta może zapewnić zdrowie. Od kilku lat tak promujemy borówkę, jako owoc do zadań specjalnych, owoc przyszłość, XXI wieku. Wiemy, jak to robić. Wiemy, że podobny potencjał drzemie we wszystkich owocach jagodowych. Dlatego łączymy siły – powiedziała Dominika Kozarzewska – Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Konsolidujemy się jako producenci owoców jagodowych, by wykorzystać doświadczenia z udanej promocji borówki. Łączenie się producentów jest bardzo potrzebne. Pozwala odpowiadać na potrzeby rynku – dodała Kozarzewska.
Dlaczego najzdrowszych owoców szukamy wśród jagód goi czy akai?
To kolejny z paradoksów, obok którego nie można przechodzić już obojętnie. Na świecie to my jesteśmy postrzegani jako miejsce produkcji znakomitej jakości superowoców. Jesteśmy pierwszym na świecie producentem czarnej porzeczki i aronii. Trzecim na świecie producentem malin i agrestu. Drugim w Europie truskawek i borówki, którą eksportujemy do ponad 30 krajów na 4 kontynentach. A i tak mamy duży „owocowy” deficyt handlowy. W warzywach jest nadwyżka, ale w owocach ujemne saldo za rok 2018 wynosi 732 mln euro, czyli import owoców egzotycznych przewyższa nasz eksport aż o 3,138 mld zł. Czas to zmienić. To jest nasze wielkie wspólne zadanie Bardzo trudne, ale wspólne - powtarzali uczestniczący w spotkaniu liderzy grup producentów i branżowych organizacji.
– Kampania promocyjna „Czas na polskie superowoce!" to jedyny tego rodzaju projekt w Europie oraz jeden z nielicznych na świecie, w którym organizacje branżowe oraz zrzeszeni w nich producenci przystępują wspólnie do promocji różnych gatunków owoców jagodowych. Platforma współpracy i zrozumienia wyzwań stojących przed naszą branżą w najbliższych latach. Czas pokazać konsumentom, jak różnorodne i zarazem wartościowe owoce są produkowane w naszym kraju. Czas na polskie superowoce! – powiedział Piotr Baryła, Prezes Krajowego Stowarzyszenia Plantatorów Czarnych Porzeczek.
Czas na polskie superowoce!
Kampania to wspólny projekt organizacji branżowych i grup producentów owoców jagodowych. Projekt promuje współpracę i zaangażowanie plantatorów w kreowanie popytu. Celem jest promocja borówek, truskawek, malin, czarnej porzeczki, aronii, mini-kiwi, jagody kamczackiej – owoców wyjątkowo bogatych w składniki szczególnie korzystne dla naszego zdrowia i urody.
Maciej Kania
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw