Wzrost wartości eksportu w relacji do analogicznego okresu ubiegłego roku wynosi 12,3%, a wzrost dodatniego salda wymiany aż 16%. Wartość eksportu w ocenianym okresie wzrosła, odpowiednio, z 17,7 mld euro do 19,9 mld euro, a dodatnie saldo – z 5,2 mld euro do 6,1 mld euro.
Struktura geograficzna eksportu nie zmieniła się zasadniczo. Większość polskich towarów rolno-spożywczych zostało skierowanych na rynek Unii Europejskiej (81,3%), a ich wartość w pierwszych trzech kwartałach 2017 r. wyniosła 16,2 mld EUR i była o 12% wyższa niż w tym samym okresie 2016 r. Utrzymuje się dominująca pozycja Niemiec w eksporcie rolno-spożywczym. W omawianym okresie wartość sprzedaży do tego kraju wyniosła 4,6 mld euro, co oznacza wzrost o 16,5% i udział w eksporcie rolno-spożywczym na poziomie 23%. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania z wartością sprzedaży na poziomie 1,8 mld euro (wzrost o 11%), a trzecie miejsce zajęła Holandia – wartość eksportu do tego kraju wyniosła 1,3 mld euro (wzrost o 30,3%). Na kolejnych pozycjach uplasowały się Włochy – 1,1 mld euro (wzrost o 18,6%), Republika Czeska – 1,06 mld euro (spadek o 14,5%), Francja – 1,05 mld euro (wzrost o 15,5%), Hiszpania – 0,5 mld euro (wzrost o 15%) i Węgry – 0,5 mld euro (wzrost o 11,8%).
Dzięki prowadzonej polityce promocji, a także działaniom uzgadniającym fitosanitarne i weterynaryjne warunki handlu z krajami spoza Europy możliwe było uruchomienie, bądź zintensyfikowanie wymiany towarowej z krajami pozaeuropejskimi, takimi jak: Senegal, Ghana, Kenia, Nigeria, Liban, Malezja czy Republika Korei. Warto także podkreślić wzrost eksportu do Japonii, Mołdawii, USA, Turcji, Jordanii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Kanady (o 27%) oraz na Ukrainę i do Tajwanu.
am
Źródło: MRiRW