Od czasu wstąpienia Polski do UE eksport pomidorów z Polski wykazuje tendencje wzrostowe. W 2004 r. Polska sprzedała za granicę 44,8 tys. t tych warzyw, natomiast już w 2016 r. 94,9 tys. t. Wolumen wywozu zwiększył się zatem ponad dwukrotnie. Do rozwoju sprzedaży zagranicznej przyczynia się m.in. eksport w ramach europejskich sieci handlowych.
Zauważalne są zmiany w strukturze odbiorców polskiego eksportu. W latach 2004-2010 pomidory sprzedawano przede wszystkim do krajów unijnych (53-90% wolumenu eksportu ogółem), a zwłaszcza do Wielkiej Brytanii, Czech, Niemiec oraz na Litwę. Natomiast w latach 2011-2014 większość pomidorów była wysyłana do krajów pozaunijnych (62-74% wolumenu eksportu ogółem), przede wszystkim do Rosji, na Białoruś i Ukrainę. Wraz z wprowadzeniem rosyjskiego embarga w sierpniu 2014 r., ponownie głównym odbiorcą pomidorów z Polski stały się kraje unijne. W 2015 r. do Wspólnoty trafiło 69% polskiego eksportu ogółem, natomiast w 2016 r. – 67%.
am
Źródło: BGŻ BNP Paribas