StoryEditor

Borówka najlepszym owocem świata 2020!

29.07.2020., 00:00h

Borówka zdobyła tytuł „Najlepszego owocu świata 2020 według dietetyków”. Plebiscyt zorganizował największy w Polsce portal kierowany do zawodowych dietetyków i ludzi interesujących się zdrowym żywieniem - Dietetycy.org.pl. W sześcioetapowym konkursie rywalizowało 48 gatunków. Spotkanie dwóch środowisk i uroczystość wręczenia tytułu odbyła się na plantacji w Jastrzębiej Starej, w powiecie grójeckim. 

Borówki to cenne źródło związków aktywnych o udowodnionym korzystnym oddziaływaniu na zdrowie. Publikowane są kolejne badania dotyczące ich właściwości zdrowotnych, w szczególności wpływu na mózg i pamięć, insulinooporność oraz choroby układu krążenia.

Borówka od lat podbija plebiscyty najzdrowszych owoców świata. Przyszedł czas na Polskę.

- Borówki słusznie zapracowały na miano superowocu. Są nieocenione w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym. Miażdżycy, cukrzycy, otyłości czy zespołowi metabolicznemu. Spowalniają procesy starzenia komórek, w tym mózgowych, działają przeciwwolnorodnikowo i ochronnie na struktury DNA. Do tego są produktem niskoenergetycznym o wysokiej gęstości odżywczej, bogatym w aktywne związki roślinne o działaniu prozdrowotnym, wielokrotnie wykazanym w badaniach naukowych – mówiła w uzasadnieniu wyboru dr Justyna Bylinowska, dietetyk, redaktor naczelna Dietetycy.org.pl.
W plebiscycie udział wzięło 48 gatunków. Grupę żółtą wygrały banany, zieloną kiwi, a czerwoną truskawki. Ostatecznie najwięcej głosów otrzymała borówka. Wybór społeczności dietetyków przyjął szef Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.

- W sposób symboliczny odbieram tę nagrodę. Bardzo dziękujemy dietetykom, środowisku i Redakcji, za to, że wymyślili i przeprowadzili ten wieloetapowy konkurs. Tytuł jest podziękowaniem również dla wszystkich, którzy w ciągu 100 lat dokonali wielkiego postępu hodowlanego. Od owoców małych, niepozornych, wyciągniętych gdzieś tam w Stanach z lasu, do odmian owoców dużych, przepięknych i szalenie smacznych. Wszystko z zachowaniem jej wyjściowych walorów - powiedział prezentując sto lat historii uprawy borówki, Ireneusz Komorowski, Prezes SPBA.
Borówki mają jeden z najwyższych poziomów zdolności przeciwutleniającej wśród owoców i warzyw. Oprócz walorów smakowych, do jedzenia zachęca ich wartość zdrowotna. Swoje właściwości zawdzięczają antocyjanom (w borówce zidentyfikowano 10 znanych antocyjanów). Zawierają również proantocyjanidyny i wiele innych polifenoli, kwasów organicznych, fenolowych, sterole, triterpenoidy, kwasy tłuszczowe, trójglicerydy i pterostilbeny (resweratrol). Zawartość tych substancji zależy od wielu czynników, w tym klimatycznych, które są dla nas bardzo korzystne.


Smak sukcesu


Zapotrzebowanie na borówkę dynamicznie rośnie na całym świecie. Niebawem światowa produkcja przekroczy 1 mln ton. Polska należy do klubu największych producentów. Jeszcze kilka lat temu zajmowaliśmy w nim czwarte miejsce, wielkością produkcji ustępując jedynie USA, Kanadzie i Meksykowi. Polska borówka szybko stała się hitem i jest dziś drugim pod względem wartości eksportu polskim owocem.

Nasze borówki cenione są za jakość i smak. Sprzyja nam kontynentalny klimat. Kwaśne gleby, duże amplitudy temperatur dziennych i rocznych, połączenie silnych mrozów i gorącego lata, sprzyjają uzyskaniu balansu słodyczy i kwasowości, który nadaje polskim borówkom wyjątkowy smak.


Borówka zyskuje na popularności. Jest ulubionym owocem dietetyków za sprawą swoich walorów odżywczych, smaku, tego, że jest polska i że jest coraz bardziej dostępna. Jako producenci bardzo się z tego cieszymy. Od lat integrujemy się i wspieramy by mądrze wykorzystać potencjał tego sukcesu - powiedziała Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, Przewodnicząca Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
- Rosnąca popularność borówki to ogromna szansa, zarówno dla konsumentów, jak i dla nas producentów. Dla konsumentów dlatego, że włączając owoce jagodowe do swojej diety, mogą w łatwy sposób sprawić, że stanie się ona bardziej kolorowa, lepiej zbilansowana, i zdrowsza – mówi Dominika Kozarzewska, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

- Jako producenci możemy im to ułatwić na kilka sposobów. Po pierwsze – sprzedawać owoce wysokiej jakości, w opakowaniach, w których te owoce można umyć. Są to opakowania convenience, on the go, takie które można kupić w sklepie typu Żabka, czy innym małym sklepie blisko miejsca pracy, i bez problemu zjeść na przekąskę czy podwieczorek w pracy. Drugim sposobem – który wiąże się z tym pierwszym - jest znaczne poszerzenie sieci dystrybucji. Borówka powinna być w sklepach, w których ludzie kupują przekąski. Tam gdzie dużo łatwiej jest im teraz kupić coś niezdrowego, paluszki, chipsy, czy batonika, powinni mieć możliwość kupienia borówki – dodaje Kozarzewska.


Wspólny przekaz dwóch środowisk


Dietetycy i plantatorzy wspólnie zwracają uwagę na to, że spożywanie owoców jagodowych zwiększa odporność i że warto korzystać z ich bogactwa. Zwłaszcza teraz w sezonie letnim.
Sezon na polską borówkę właśnie się rozpoczyna i potrwa do września. W sezonie 2019 borówkę jadło aż 71 proc. Polaków. Siedem osób na dziesięć. Już 3 proc. jadło w sezonie borówki codziennie lub prawie codziennie, a 20 proc. kilka razy w tygodniu. 38 proc. co najmniej raz w tygodniu, a 59 proc. deklarowało zakupy 2-3 razy w miesiącu. Danych dostarczyły „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców”, realizowane przez firmę badawczą Kantar we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

Symboliczne wręczenie tytułu odbyło się 24 lipca 2020 roku na plantacji państwa Beaty i Kazimierza Wasiak, pierwszej, która w tym roku zaprosiła konsumentów na „Borówkobranie”. To akcja promująca plantacje, na które można przyjechać i własnoręcznie pozbierać owoce. Pierwsza edycja odbyła się w ostatni weekend lipca (25-26/07). Kolejne Borówkobrania, w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!”, organizowane będą w sierpniu (22-23/08) oraz na początku września (5-6/09).
20. listopad 2024 22:01