StoryEditor

Borówkowe wyzwania

29.03.2018., 11:22h

Dynamiczny rozwój uprawy borówki wysokiej na świecie oraz aktualna sytuacja dotycząca siły roboczej w Polsce stawiają przed polskimi producentami nowe wyzwania. Najważniejsze z nich to zapewnienie wysokiej, powtarzalnej jakości owoców, wymaganej przez duże sieci handlowe oraz organizacja zbiorów przy deficycie pracowników sezonowych.

Dużo uwagi zbiorom i jakości owoców poświęcono na Konferencji Borówkowej, zorganizowanej w marcu br. O tym, jak organizować zbiory owoców w obecnych realiach, kiedy występują trudności z dostępem do siły roboczej, uwzględniając jednocześnie obniżenie kosztów pozyskiwania owoców mówił Mateusz Pilch z organizacji Polish Berry Cooperative. Okazuje się np., że dobierając do uprawy odpowiednie odmiany mamy możliwość maksymalnego skrócenia zbiorów w czasie, a ich skoncentrowanie pozwala na zatrudnienie mniejszej liczby pracowników. Coraz większego znaczenia nabiera także możliwość kombajnowego owoców – pod tym kątem dobierane są odmiany, planowana obsada i pielęgnacja krzewów na obecnie zakładanych plantacjach.

Aby zapewnić jak najwyższą, powtarzalną jakość owoców niezbędne są inwestycje w nowoczesne pakownie i sortownie. Techniki sortowania i pakowania, zapewniające utrzymanie wysokiej jakości owoców borówki zaprezentował podczas konferencji Luca Montanari z włoskiej firmy Unitec.

Pawel Szczepanik z brytyjskiego przedsiębiorstwa Winterwood Farms, przedstawił wymagania tego ważnego dla Polski rynku eksportowego, podkreślając na jakie cechy owoców i jakie odmiany borówki wysokiej stawiają supermarkety w Wielkiej Brytanii. Natomiast Krzysztof Krupa z firmy Syngenta Polska mówił o ochronie plantacji przed chorobami grzybowymi w kontekście wymagań importerów, głównie zagranicznych sieci handlowych, podkreślając jak ważne są obecnie normy dotyczące pozostałości środków ochrony w owocach i to, aby sprostać nawet najbardziej restrykcyjnym wymogom w tym zakresie.

Wyzwaniem jest także promocja polskiej borówki. O działaniach podejmowanych w tym zakresie mówiły Katarzyna Grzegrzółka Parafiniuk i Dominika Kozarzewska z utworzonej w 2017 r. i prężnie działającej Fundacji Promocji Polskiej Borówki. Przedstawicielki fundacji zapowiedziały działania, jakie będą realizowane w tym roku w ramach kampanii promocyjnej.

Więcej na temat wyzwań stojących przed polskimi producentami borówki oraz możliwości sprostania im – w jednym z najbliższych numerów czasopisma „Owoce Jagodowe”

am

 

21. listopad 2024 16:59