Tegoroczne obchody Dnia Polskiej Borówki odbyły się pod patronatem Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) i Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej (NCEŻ). Honorowy patronat sprawował Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, a partnerem merytorycznym był Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach. Gośćmi inauguracji byli Andrzej Romaniuk – Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, prof. dr hab. Małgorzata Korbin – Dyrektor Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach, dr Witold Boguta – Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, dr Anna Wojtasik – Kierownik Pracowni Składników Mineralnych Instytutu Żywności i Żywienia, doc. dr hab. Stanisław Pluta – profesor Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach.
W trakcie wielotygodniowych przygotowań i odliczania do 1 lipca, plantatorzy podnosili wiedzę konsumentów na temat uprawy i walorów borówki. Pokazywali polskie plantacje jako miejsca, w których powstaje produkt najwyższej jakości, ceniony na świecie. - Dla konsumentów coraz ważniejsze jest pochodzenie żywności, wiedza kim są producenci. Wiedza przez kogo i jak jest produkowana polska żywność wzmacnia naszą tożsamość oraz wizerunek, czyli to jak postrzegają nas konsumenci i importerzy polskiej żywności – powiedziała Dominka Kozarzewska, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
O walorach owoców borówki mówiła Anna Radowicka, dietetyk, technolog żywienia, ekspert w ocenie jakości żywności. Specjalistka podkreśliła, że jagody borówki są najbogatszym źródłem przeciwutleniaczy (antyoksydantów) wśród owoców i warzyw. Pomagają zapobiegać chorobom nowotworowym, chorobom układu krążenia, regenerują mózg i układ nerwowy, a także sprzyjają utrzymaniu dobrego wzroku i młodego wyglądu skóry. Borówka jest rekomendowana każdemu, mogą ją spożywać dzieci i dorośli.
Symbolicznie sezon rozpoczęła degustacja owoców borówki dokonana przez najmłodsze dziecko w branży. W tym roku ten przywilej wywalczył 10-miesięczny Maciek Chromiński, syn Eweliny i Adriana, którzy uprawiają borówkę na 3,5 hektarowej plantacji w miejscowości Karcze, gmina Zbuczyn, powiat siedlecki.
- Nawyki żywieniowe kształtują się w bardzo młodym wieku. Jako branża angażujemy się w rozwój rynku i promocję zdrowych nawyków. Pomysł otwarcia sezonu przez najmłodszego plantatora podoba się dietetykom. Rodzicie plantatorzy, którzy częstują niemowlę i dietetycy, którzy promują borówkę jako „zdrowe słodycze” to scena już symboliczna – mówiła Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, Przewodnicząca Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Dzień Polskiej Borówki jest częścią kampanii „Lato z borówkami” realizowanej przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, finansowanej ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. W ramach tej kampanii Fundacja Promocji Polskiej Borówki w dniach 29 czerwca – 1 lipca zaprosiła na Borówkowy Weekend do ponad 640 restauracji i sklepów w całej Polsce. Partnerem Dnia Polskiej Borówki został Lidl, który otworzył sezon na polskie borówki i zaangażował się w promocję Dnia Polskiej Borówki.
am
Źródło: Fundacja Promocji Polskiej Borówki