Popyt na borówkę wzrasta na całym świecie. Kraje Starego Kontynentu szukają dostawców, którzy zapewnią nieprzerwany dopływ surowca na europejski rynek. W tym celu swoją uwagę zwróciły m.in. na Republikę Południowej Afryki. Produkcja borówki w RPA rozwija się dynamicznie, dzięki europejskim klientom. Wiele z uprawianych tam odmian zostało wcześniej wprowadzonych na plantacje na kontynencie australijskim.
Na południowoafrykańskim rynku borówki liczą się trzy firmy: Berryworld South Africa, United Exports oraz Haygrove SA, która jest filią brytyjskiego Haygrove. Każda z nich zapewnia swoim producentom licencjonowane sadzonki odmian, których owoce można szybko schłodzić.
United Exports inwestuje w program hodowlany Australian Early Blue, z którego wywodzi się seria OzBlu. Rośliny te pochodzą od borówki Southern Highbush. Firma produkuje borówkę na całym świecie m.in. w Chile, Peru, USA i Maroku. W RPA United Exports skupia 20 producentów tych owoców podzielonych pomiędzy tradycyjne regiony jagodowe leżące na południu kraju oraz nowe takie jak: Gauteng, Limpopo oraz Prowincja Północna. Ci producenci mają również sady, w których rosną drzewa pestkowe, cytrusy i winogrona. Firma produkuje 2 500 t owoców rocznie. 2/3 z nich pochodzi z nowych plantacji zakładanych na północy kraju. Pierwsze z nich powstały w 2013 r., a rok później zebrano pierwsze owoce. Szczyt zbiorów na północy RPA przypada na przełom sierpnia/września.
Rozszerzając swoją produkcję na nowe tereny i uprawiając borówkę poza porą deszczową na każdym z nich, United Exports jest w stanie produkować owoce w Afryce przez okrągły rok. – Produkcja rośnie w niesamowicie szybkim tempie. Wymusza to popyt, nie tylko międzynarodowy, ale także krajowy. W RPA borówkę chcemy wypromować przy pomocy marki OzBlu. Nasze odmiany są bardzo do siebie podobne, więc przez cały sezon jesteśmy w stanie zapewnić klientom wyrówny towar – mówi Roger Horak, dyrektor zarządzający w United Export.
Firma wprowadzając na półki supermarketów nowy produkt – OzBlu, mimo jego wysokiej ceny, chce przyzwyczaić klientów do smacznych, słodkich borówek dostępnych przez cały sezon. Wcześniej sprzedawane owoce często były zbyt miękkie, kwaśne i robiła się z nich papka.
United Export planuje co najmniej podwoić swoją produkcję borówki w RPA. W tym celu na przestrzeni ostatniego roku posadzono 1000 ha nowych plantacji. Łącznie zajmują one teraz 2000 ha. Efektem zwiększonej produkcji będzie lokalny spadek cen borówki w kolejnych 24–36 miesiącach przewidują specjaliści. Uważa się, że borówka zajmuje w RPA miejsce sadzonego tam 35 lat temu awokado, które było egzotycznym owocem tropikalnym. Obecnie boom na awokado minął. mk
Źródło: fresplaza.com