StoryEditor

Produkcja borówki w RPA

21.02.2017., 10:57h

Produkcja borówki rozwija się nie tylko w Polsce. Spójrzcie na Republikę Południowej Afryki. Tam na przestrzeni ostatnich kilku lat liczba plantacji wzrosła kilkukrotnie. Afrykańskie owoce już płyną prosto do Europy. 

Popyt na borówkę wzrasta na całym świecie. Kraje Starego Kontynentu szukają dostawców, którzy zapewnią nieprzerwany dopływ surowca na europejski rynek. W tym celu swoją uwagę zwróciły m.in. na Republikę Południowej Afryki. Produkcja borówki w RPA rozwija się dynamicznie, dzięki europejskim klientom. Wiele z uprawianych tam odmian zostało wcześniej wprowadzonych na plantacje na kontynencie australijskim.

Na południowoafrykańskim rynku borówki liczą się trzy firmy: Berryworld South Africa, United Exports oraz Haygrove SA, która jest filią brytyjskiego Haygrove. Każda z nich zapewnia swoim producentom licencjonowane sadzonki odmian, których owoce można szybko schłodzić. 

United Exports inwestuje w program hodowlany Australian Early Blue, z którego wywodzi się seria OzBlu. Rośliny te pochodzą od borówki Southern Highbush. Firma produkuje borówkę na całym świecie m.in. w Chile, Peru, USA i Maroku. W RPA United Exports skupia 20 producentów tych owoców podzielonych pomiędzy tradycyjne regiony jagodowe leżące na południu kraju oraz nowe takie jak: Gauteng, Limpopo oraz Prowincja Północna. Ci producenci mają również sady, w których rosną drzewa pestkowe, cytrusy i winogrona. Firma produkuje 2 500 t owoców rocznie. 2/3 z nich pochodzi z nowych plantacji zakładanych na północy kraju. Pierwsze z nich powstały w 2013 r., a rok później zebrano pierwsze owoce. Szczyt zbiorów na północy RPA przypada na przełom sierpnia/września.

Rozszerzając swoją produkcję na nowe tereny i uprawiając borówkę poza porą deszczową na każdym z nich, United Exports jest w stanie produkować owoce w Afryce przez okrągły rok. – Produkcja rośnie w niesamowicie szybkim tempie. Wymusza to popyt, nie tylko międzynarodowy, ale także krajowy. W RPA borówkę chcemy wypromować przy pomocy marki OzBlu. Nasze odmiany są bardzo do siebie podobne, więc przez cały sezon jesteśmy w stanie zapewnić klientom wyrówny towar – mówi Roger Horak, dyrektor zarządzający w United Export.

Firma wprowadzając na półki supermarketów nowy produkt – OzBlu, mimo jego wysokiej ceny, chce przyzwyczaić klientów do smacznych, słodkich borówek dostępnych przez cały sezon. Wcześniej sprzedawane owoce często były zbyt miękkie, kwaśne i robiła się z nich papka.   

United Export planuje co najmniej podwoić swoją produkcję borówki w RPA. W tym celu na przestrzeni ostatniego roku posadzono 1000 ha nowych plantacji. Łącznie zajmują one teraz 2000 ha. Efektem zwiększonej produkcji będzie lokalny spadek cen borówki w kolejnych 24–36 miesiącach przewidują specjaliści. Uważa się, że borówka zajmuje w RPA miejsce sadzonego tam 35 lat temu awokado, które było egzotycznym owocem tropikalnym. Obecnie boom na awokado minął. mk

Źródło: fresplaza.com

24. listopad 2024 01:15