StoryEditor

Promocja polskich plantatorów na Global Berry Congress 2019

26.03.2019., 11:51h
W Rotterdamie 25-27 marca odbywa się Global Berry Congress. To najważniejsze coroczne wydarzenie branży jagodowej. Kongres jest okazją do promocji plantatorów oraz dzielenia się informacjami na temat tego, jak zmienia się międzynarodowy biznes owoców jagodowych. Spotykają się tu członkowie globalnego łańcucha dostaw. Plantatorzy, dystrybutorzy i detaliści z 40 najważniejszych rynków.

– Tworzymy branżę, która widzi, jak szybko zmienia się świat wokół nas. Jak zmieniają się oczekiwania konsumentów, detalistów i importerów. Do współpracy lokalnej, ponadregionalnej oraz branżowej, dołożyliśmy międzynarodową. Jedziemy na Global Berry Congress jako modelowy przykład budowania współpracy w kraju i na kontynencie – mówi Dominika Kozarzewska, Prezes Grupy „Polskie Jagody”, członka założyciela Polish Berry Cooperative.

Współpracujemy na trzech poziomach

– Współpracujemy lokalnie, ponadregionalnie i międzynarodowo. Poziom lokalny to Grupa Producentów Owoców „Polskie Jagody”. Organizacja, która pozwoliła wykorzystać 40-letnie doświadczenie w uprawie borówki w towarowej produkcji. Gwarancję stałych dostaw dla dużych klientów zapewnia nam ponadregionalna współpraca z dwoma innymi grupami – podkarpacką grupą Elliot oraz wielkopolską BerryGroup. Razem tworzymy Polish Berry Cooperative (powstałe w 2015 r.). To pierwsza w Polsce kooperatywa producentów borówki. Dzięki tej współpracy możemy aktywniej prowadzić działania sprzedażowe i mądrzej się promować. Niebagatelne znaczenie ma też dywersyfikacja geograficzna. Dzięki niej możemy zapewnić stałe dostawy, niezależnie od pogody – mówi Dominika Kozarzewska.

Na wybranych rynkach konieczna stała się współpraca międzynarodowa. W Azji Południowo-Wschodniej rośnie konkurencja z tzw. nowych regionów produkcyjnych, głownie z Peru. Polski sezon jest na tych rynkach po prostu za krótki. Rozwiązaniem jest współpraca z plantatorami z innych krajów, m.in. z Hiszpanii i Portugalii, po to żeby oferować borówkę przez dużo dłuższy czas. Tak powstało European Berry Growers (2018). Współpraca na każdym z tych poziomów bazuje na określeniu standardów jakościowych. Bez tego współpraca handlowa nie ma sensu – przekonuje Dominika Kozarzewska. 

Współpracujemy handlowo, marketingowo i produkcyjnie

– Promujemy wizerunek naszych plantatorów na największych branżowych targach. Promujemy nasz sposób myślenia i standardy produkcji. Schłodzenie w czasie do 30 minut, wypracowane w Polsce, to dziś najwyższy na świecie standard zbioru. Gwarantujący świeży smak owoców i dłuższą trwałość. To jest praca, którą trzeba wykonać, po to, żeby wzmocnić wizerunek polskiej borówki – dodaje Dorota Zęgota, zarządzająca Podkarpacką Grupą Producentów Borówki Elliot, członkiem Polish Berry Cooperative.

– Walka toczy się o to, jaka będzie pozycja Polski na borówkowym rynku. Nie chodzi tu o miejsce trzecie czy piąte wśród producentów. Chodzi o to, czy damy się zepchnąć na pozycję dostawcy taniego surowca dla tych, którzy będą ten nasz surowiec potrafili zapakować, skomunikować jego jakość i sprzedać. Współpracujemy by pokazać, że potrafimy tę wartość dodaną stworzyć w Polsce – mówi Kozarzewska.

Trendy i wyzwania borówkowej branży

Wzrasta świadomość zdrowotnych walorów owoców jagodowych. Ich sprzedaż na świecie rośnie w zawrotnym tempie. Globalnie wartość rynku owoców jagodowych jest już większa niż rynku jabłek. Rośnie pro-ekologiczna świadomość kupujących, konsumpcja oparta na zrównoważonym rozwoju. Promuje się szersze spojrzenie na trwałość produktów obejmujące cały cykl ich życia. Podejmowanych jest coraz więcej wspólnych działań dostawców, importerów i detalistów. Handel, kupcy i dystrybutorzy chcą być jak najbliżej plantatorów.

- Rośne rola edukacji. Duże, silne, zorganizowane podmioty mogą kreować rynek. Promować swoje przykłady współpracy i marki. Pokazywać, że marża może być kreowana w Polsce. Budowanie marki i satysfakcja klientów to jedyny środek zapewnienia długoterminowej rentowności każdego producenta owoców. Duzi  gracze, dysponujący budżetami marketingowymi, powinni współpracować z detalistami i promować konsumpcję. Nikt inny nie może tego zrobić lepiej. Nasze działania są tego dobrym przykładem – mówi Mateusz Pilch z wielkopolskiej BerryGroup, będącej częścią PBC.

Polska powinna mieć silnych producentów i umieć tworzyć nowe produkty, których oczekuje rynek. Mamy wszelkie kompetencje do tego, by być cenionym źródłem wysokiej jakości produktów, a nie tylko wysokiej jakości surowca. Przykładem jest marka BerryGood. 

Razem możemy więcej

Rynek oczekuje od nas dobrej organizacji branży i standardów jakości. Podstawą zorganizowania rynku są organizacje producentów. Ich rolą, na rynkach mniej dojrzałych, a takim ciągle jesteśmy, jest koncentracja podaży i jakość. Wypracowywanie wyższych standardów i koncentracja kapitału, tak by można było sprostać wyzwaniom inwestycyjnym, w tym np. logistycznym. Na dojrzałych rynkach rolą organizacji jest dostosowanie podaży do popytu. Zarówno pod względem jakościowym, jak i ilościowym.

– Przed nami czas współpracy. Dziś jako branża działamy prężnie. Jest coraz więcej przykładów kooperacji na różnych poziomach. Przed nami czas inwestycji w edukację konsumentów w Polsce. W całej Europie popyt rośnie wolniej niż produkcja. Musimy być mądrzy przed sezonem – dodają plantatorzy.

Wspólnym celem producentów jest promocja. Podnoszenie świadomości konsumentów na temat sezonowości, dostępności i wyjątkowych walorów naszych owoców. Obok tego promocja wizerunku ludzi, którzy je produkują. Naszych wartości, ambicji i obiektywnych sukcesów. Jako Polacy, sami nie do końca wiemy, co posiadamy.

Maciej Kania
Źródło: mat. prasowe

03. grudzień 2024 18:30