Podczas spotkania swoje oferty zaprezentowały firmy dostarczające środki produkcji do uprawy papryki. Obecni byli dostawcy ciągników i maszyn rolniczych (Autopolmozbyt), systemów nawadniających (Agrofim), tuneli (Farmer, Haygrove), podłoży uprawowych (Ceres, Jiffy, Novarbo), rozsady (Grupa Producentów Rozsad Krasoń, Grupa Mularski), nawozów (Yara Poland), środków ochrony roślin (Syngenta) i preparatów do ochrony biologicznej (Koppert).
Jak informował Wojciech Wojcieszek z firmy Yara Poland, w tym sezonie producentom dała się we znaki wysoka temperatura panująca wczesną wiosną i latem. Upały były przyczyną wielu problemów, związanych m.in. z więdnięciem roślin oraz nieodpowiednim nawadnianiem, np. zalaniem korzeni.
Mariusz Kwiatkowski z firmy Syngenta zaprezentował kolekcję odmian papryki tunelowej. Wśród pokazanych owoców nie mogło zabraknąć znanej i cenionej Yecli F1. Uwagę zwracała ponadto nowa odmiana Abacara F1, która wyróżniała się jakością owoców.
Roman Parzych reprezentujący firmę Syngenta mówił natomiast o rozwiązaniach proponowanych przez to przedsiębiorstwo w chemicznej ochronie roślin przed chorobami. Producentom papryki pod osłonami specjalista rekomendował trzy fungicydy – Amistar 250 SC, Scorpion 325 SC i Switch 62,5 WG.
Uczestnicy dnia otwartego zwiedzili gospodarstwo państwa Jankowskich, gdzie papryka produkowana jest w obiektach różnego typu – tradycyjnych tunelach o drewnianej konstrukcji, wysokich tunelach zblokowanych oraz obiektach z podwójnymi, pompowanymi ścianami. W tych ostatnich uprawa papryki prowadzona jest w podłożu kokosowym – matach uprawowych Growbag firmy Jiffy. Ta technologia produkcji wzbudziła duże zainteresowanie uczestników spotkania, którzy dopytywali specjalistów o szczegóły dotyczące fertygacji w podłożu kokosowym oraz o koszty i trwałość mat. Zdaniem ekspertów z firm branżowych obecnych na spotkaniu, jest to kierunek, który będzie nabierał w przyszłości coraz większego znaczenia.
Więcej na ten temat w najbliższym numerze czasopisma „WiOM Warzywa i Owoce Miękkie”.
am