Aby utrzymać stabilną pozycję na rynku produkcji i dystrybucji warzyw, konieczne jest doskonalenie rozwiązań w zakresie ich pakowania. Dzięki nowoczesnym metodom pakowania warzyw osiąga się nie tylko przychylność konsumentów (wysokie standardy jakości), ale też obniża nakłady pracy, zwiększając wydajność. Właściwie dobrane opakowanie nie tylko chroni produkt, ale spełnia ważną funkcję marketingową, promującą i wyróżniającą produkt.
Rynek opakowań w Wielkiej Brytanii jest bardzo rozwinięty. Roczne zużycie opakowań na osobę szacuje się na około 90 kg, tj. trzykrotnie więcej niż w Polsce. Rozwinięty system pakowania produktów żywnościowych w Europie Zachodniej może stanowić inspirację w kwestii rozwiązań stosowanych przy pakowaniu warzyw. Nowoczesne linie do pakowania to nie pojedyncze urządzenia, ale całe zestawy urządzeń, które myją, sortują, ważą, napełniają, nalepiają etykiety i pakują w opakowania zbiorcze, przy znikomym udziale pracy człowieka. Wysoki koszt montażu linii pakujących (w Wielkiej Brytanii powyżej miliona funtów) może szybko się zwrócić, jeśli obraca się wieloma tonami warzyw. Wykorzystanie systemów ważących pozwala na oszczędność surowca, a lepiej prezentujący się wyrób końcowy umożliwia uzyskanie wyższych cen jednostkowych za produkt na rynku.
Tylko duże gospodarstwa – firmy zajmujące się uprawą oraz przetwórstwem warzyw mogą pozwolić sobie na zakup w pełni zmechanizowanej linii do pakowania. Dlatego w Wielkiej Brytanii powstają tzw. packhouses – miejsca wyposażone w maszyny do sortowania i pakowania, do których ogrodnicy o mniejszym potencjale produkcyjnym dostarczają swoje plony. Więcej w numerze 9/2015 WiOM, s. 66-69. kw